Miért tabu még mindig a menstruáció?

A nagy szexuális forradalmon túl, a tabudöntögetés korában, amikor a testiséggel egészen különböző formákban találkozhatunk nap, mint nap, a menstruációról való kommunikáció még mindig kéztördelések mellett zajlik. Isten ments, hogy nevén nevezzük a gyereket, csupán annyit mondunk virágnyelven, megjött – mintha valami titkolnivaló történne velünk –, a „szörnyűséges” látványtól pedig olyan rosszul vagyunk, hogy még a betétreklámokban is inkább kéket vérzünk.

rawpixel-1055771-unsplash.jpg

Elkenünk, elhallgatunk, félrevezetünk, szégyenkezünk, majd mélységesen megrökönyödünk azon, hogy a nők saját testéhez, és annak természetes működéséhez való viszonya mennyire torz. Az egészséges önbizalomhoz ugyanis az is hozzátartozik (vagyis hozzá kellene, hogy tartozzon), hogy elfogadjuk testünk működésének ciklikusságát. Hogy a menstruációs vérzéstől ne a méla undor kerülgessen bennünket, hanem, hogy a maga helyén kezeljük, hogy ez is részünk a maga funkciójával és a vele járó fájdalmakkal együtt. Ahogyan az is, hogy nyíltan, őszintén viszonyuljunk a dologhoz, kezdve olyan banális apróságoktól, hogy bátran használjuk a menstruáció, illetve a menstruálok kifejezéseket – ahelyett, hogy azt mondanánk, megjött –, vagy hogy a betétet, valamint a tampont nem a bevásárlókocsi legmélyére rejtjük (és még folytathatnánk).

Épp ezért volt üdítő, hogy Svédországban művészi alkotásokkal igyekeztek felhívni a figyelmet a téma ártatlanságára és természetességére. Liv Strömquist a stockholmi metróvonal állomásain kiállított, menstruációval kapcsolatos tollrajzai fantasztikusak a maguk egyszerűségében és kendőzetlenségükben. Az üzenetük pedig hihetetlenül fontos: a menstruáció, az azzal járó vérzés természetes, ahogyan az átázás is - ezt pedig már az elején meg kell tanítani a fiatal lányokkal. 

Jó példából, ha kevés is, de akad még: ott van a brit Bodyform (nálunk Libresse) intimbetét-gyártó tabudöntögető reklámja, amelyben a menstruációs vérzés ábrázolására használt, jól ismert kék folyadékot a hitelesség kedvéért tényleges vérrel váltották fel. Az üzenet szintén egyértelmű: a menstruáció, illetve a menstruációs vérzés nem olyan dolog, amit titkolni kellene. A reklám elkészítését egyébként egy kutatás előzte meg, melynek eredménye kijózanító volt: kiderült, hogy

minden ötödik nő szerint árt a magabiztosságnak, hogy a menstruációról nem lehet nyíltan beszélni.

A probléma valós, kézzelfogható negatív hatásokkal, ám ahogyan azt az említett kezdeményezések vegyes – és igazán heves – fogadtatása is mutatja, a többségi társadalomnak még több idő kell ahhoz, hogy a menstruáció a közbeszédben ne számítson többé tabunak. De addig is mit tehetünk? Saját beszélgetéseinket igyekezhetünk nyíltabbá és őszintébbé tenni, így tanítva a környezetünkben lévőknek, hogy a menstruációban semmi riasztó nincs – az arról való kommunikációban pedig pláne!

Fotó: Unsplash

A bejegyzés trackback címe:

https://wondering-woman.blog.hu/api/trackback/id/tr3213495633

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Wondering Woman

Az igazi Csodanő gondolkodik. Kíváncsi. Képben van. Nyitott. Ez a blog is neki szól.

Friss topikok

Címkék

2019 (3) 30 év (1) alkat (1) anti-aging (1) arcápolás (1) arcápolási rutin (1) body positive (1) boldogság (1) bőr (1) bőrápolás (1) C-vitamin (1) Chanel (1) Chanel divatház (1) Coco Chanel (1) Coco Chanel és a szerelem illata (1) csoki (1) csokitorta (1) diéta (1) divat (1) élet (3) életkor (1) életmód (12) életrajzi könyv (1) elfoglaltság (1) fast fashion (1) félelem (1) félelem legyőzése (1) fenntartható divat (1) fonal (1) Gabrielle Chanel (1) gasztro (1) herendi kata (1) időbeosztás (1) interjú (1) intimbetét (1) irodalom (1) jóga (1) karácsony (1) könyv (2) könyvajánló (1) koreai rutin (1) kossuth kiadó (1) kötés (1) kötet (1) kötni (1) kult (2) lassulás (1) lélek (3) lifehack (1) lifestyle (3) maszk (1) Mautner Zsófia (1) meditáció (1) menstruáció (1) menstruál (1) menstruálás (1) Michelle Marly (1) multitasking (1) öltözködés (1) olvasás (2) olvasmány (1) önbecsülés (1) önbizalom (3) önismeret (1) önszeretet (1) öröm (1) pszicho (5) pszichológia (2) recept (1) ruha (1) ruhatár (1) self love (1) skincare (1) slow (1) slow budapest (1) slow karácsony (1) státusszimbólum (1) stílus (1) sütés (1) szépség (1) szépségápolás (1) szérum (1) színtípus (1) szorongás (1) szorongás legyőzése (1) tabu (1) tampon (1) tanulás (1) tapasztalatszerzés (1) testpozitív (1) testsúly (1) testszégyenítés (1) tippek (1) trend (1) tudatosan felépített ruhatár (1) újév (1) újévi fogadalom (2) vélemény (3) Weigh Free May (1) Címkefelhő
https://wondering-woman.blog.hu/