Több könyvet olvasnál? Ezek a trükkök segítenek

Az olvasás több mint kellemes időtöltés: amellett, hogy kikapcsol, nagymértékben inspirál, fejleszti a képzelőerőnket és a szókincsünket is - rengeteget ad gyermek- és felnőttkorban egyaránt. A rohanós és túlterhelt mindennapokban azonban igazi kihívás időt szentelni rá. Szerencsére vannak olyan trükkök, amik segítségével akár mindennapos rutinná teheted, és a korábbinál több könyvet olvashatsz el.

nicole-honeywill-704526-unsplash.jpg

Mindig is a betűk megszállottja voltam. Mindegy, hogy épp könyv vagy magazin volt a kezemben, a különböző témájú cikkeket ugyanolyan lelkesedéssel és elmélyüléssel olvastam, mint a szépirodalmi műveket. Az olvasás pedig sokáig mindennapos rituálé volt az életemben: olyan igazi rákészülős, órákig belemerülős tevékenység, ami minden alkalommal hihetetlenül feltöltött.

Aztán, ahogy a többséget, engem is bedaráltak a felnőtt, munkás hétköznapok, amikbe már csak nagyon ritkán fértek bele az elvonulós, olvasással töltött órák. Leginkább lefekvés előtt került könyv a kezembe, aminek lapjai nagyjából tíz perc után már csak a hortyogásomat visszhangozták – így az elmúlt években vásárolt szuper könyvek nagy részéréről csak homályos emlékeim vannak. Ez pedig egy idő után mérhetetlenül zavarni kezdett.

Mivel az, hogy rendszeresen és lehetőleg sokat olvassak a munkám miatt is fontos, így a sokadik halálra ítélt fitneszfogadalom helyett pár éve inkább azt ígértem meg magamnak az újév küszöbén, hogy ha törik, ha szakad, havonta legalább egy, de inkább két könyvet igyekszem kiolvasni. Elsőre lehetetlen küldetésnek tűnt, de egy kis odafigyeléssel és tudatos tervezéssel, tavaly végre sikerült megvalósítanom a tervet – mégpedig ezeknek az egyszerű trükköknek a segítségével.

Szánj rá időt tudatosan

Sokat segít, ha tudatosan építesz be olyan időszakokat a napodba, amiket olvasással töltesz. Lehet ez reggelente 20 perc kávézással egybekötve, vagy akár este egy óra, sorozatnézés helyett. Én kezdetben két napot jelöltem ki a héten, amikor egy általam választott tevékenységet olvasással váltottam fel, a rutinból pedig hamarosan szokás vált.

Könyv nélkül sehova

Bárhol és bármikor elcsíphetsz értékes perceket az olvasásra. Gondoskodj róla, hogy mindig kéznél legyen az aktuális olvasmányod, így az esetleges üresjáratokat – mondjuk tömegközlekedés során vagy sorban állás alatt – hasznosan ki tudd tölteni. Szerencsére ma már a vaskosabb köteteket sem kell mindenáron magaddal cipelned, egyszerűen csak le kell őket töltened e-könyv olvasóra vagy a telefonodra.

Állítsd össze az olvasmánylistád

Készítsd el a saját kívánságlistádat azokkal a kötetekkel, amiket mindenképp beszereznél. Válassz tudatosan: keresd azokat a témákat, amik érdekelnek, vadászd le azoknak a szerzőknek a köteteit, akiknek szereted a stílusát - így jobban ösztönözheted magad az olvasásra. Nálam általában 3-4 könyv várja a sorát, a listám pedig folyamatosan bővül az aktuális újdonságokkal - legutóbb például ezt a kötetet pipálhattam ki róla. Így egyrészt nem kell hosszas kutatómunkát végezni, hogy eldöntsd, mit olvass, ha befejezted az aktuális olvasmányodat, másrészt pedig olyan kötetek sorakoznak majd a várólistádon, amelyekbe alig várod, hogy belekezdhess. 

Zárd ki a zavaró tényezőket

Nehéz úgy koncentrálni, hogy a háttérben szól a TV vagy állandóan pittyeg a mobilod. Készülj rá és varázsold igazi rituálévá az olvasással töltött időt: vonulj el, csukd magadra a szoba ajtaját, hogy senki és semmi se zavarjon. És, ami a legfontosabb, hagyd kint a telefonodat, hogy még csak véletlenül se jusson eszedbe két oldal között végigpörgetni az Instagramot vagy a Facebookot. A lényeg, hogy olyan környezetet teremts, amelyben csak és kizárólag az adott történetre, az olvasás élményére tudsz koncentrálni. Ez segít az elmélyülésben, és abban, hogy gyorsabban tudj haladni a könyvvel is.

Számolj le az önsanyargatással

Talán nem kell bemutatni a mazochista típust, aki mindenáron befejezi, amibe belekezdett, okozzon az bármilyen kínszenvedéseket is neki – én épp ilyen vagyok. Hiába tudom az első perctől, hogy a film, amit nézek vagy a könyv, amibe belekezdtem, mégsem az én ízlésemnek felel meg, megpróbálom derekasan végigküzdeni magam rajta. Pedig ezzel épp a lényegről maradok le: az élménytől, a kikapcsolódástól. Kultúrafogyasztóként is add meg magadnak azt a szabadságot, hogy ha valami nem tetszik, akkor ahelyett, hogy illedelmesen végigszenvednéd, egyszerűen hagyd abba.

Halmozd az élvezeteket

Mivel az elmúlt időszakban rengeteg jó könyvvel tankoltam fel a gyűjteményem, a bőség zavarában sokszor nem bírtam ki, hogy az épp aktuális olvasmányt befejezzem, és csak utána kezdjek bele valami újba. Sokan ódzkodnak tőle, hogy két vagy több könyvet olvassanak párhuzamosan, pedig ugyanúgy nyomon lehet követni az eseményeket, mint amikor egyszerre egy kötetben mélyed el az ember. Sőt, engem sokszor kifejezetten felvillanyoz, hogy ha az egyik történethez éppen nincs kedvem, tudom, hogy ott van „mentőövként” a másik. Az eddigi rekordom négy könyv volt, amit párhuzamosan olvastam, és jelentem, mindegyik történetére és vonalvezetésére pontosan emlékszem.

Fotó: Nicole Honeywill // Unsplash

A bejegyzés trackback címe:

https://wondering-woman.blog.hu/api/trackback/id/tr5014609864

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.02.08. 06:37:10

Filmek nézése helyett én is inkább az olvasást választom. Visszaszokni a könyvekhez segít a szövegfelolvasó. Vedd olyan nagy méretűre a betűket, hogy te is követhesd a szöveget, amit a szövegfelolvasó olvas.

cselaxi 2019.02.08. 14:10:54

Régebben rengeteget olvastam. Mára megfogyatkozott az időm. Hangoskönyv megy az autóban... vagy 10 éve...

Wondering Woman

Az igazi Csodanő gondolkodik. Kíváncsi. Képben van. Nyitott. Ez a blog is neki szól.

Friss topikok

süti beállítások módosítása
https://wondering-woman.blog.hu/